DJz.dk DanceChart.dk Udstyrsforhandlere Forum Marked Lej en DJ på DJroom.dk



Mix som en professionel

Lær alt om downbeats, takter og fraser, og bliv verdensmester i at beatmixe.

Skrevet af Peter Larsen den 16/05-2011 kl. 12:40


Mens det at beatmixe stort set er det samme, uanset hvilken genre du mixer, fokuserer denne guide først og fremmest på, hvordan man mixer dance musik på en bedre måde. Det henvender sig mindre til hip-hop DJs, da det er forskellige teknikker, der anvendes i den genre. Denne vejledning fokuserer på en bedre forståelse af, hvordan dance musik er lavet, og hvordan du kan drage nytte af denne viden til at mixe bedre. Den vil guide dig om, hvornår og hvor du skal mixe sangene i et sæt.

 

Sangstrukturen

Dance musik er struktureret på en meget ordentlig måde, og de fleste dance og house tracks følger denne struktur til punkt og prikke. Moderne sange er ikke længere live indspillede sange, men snarere konstrueret på computere med forskellige audio-programmer. Rytmen, strukturen og ogpbygning af sang følges derfor strengt, og beats er meget nøjagtigt fordelt over hele sangen. En moderne dance sang er normalt opbygget af de samme sektioner:

Intro | vers | kor | bro | passage | outro.

Rækkefølgen er som regel således:

Intro | vers 1 | omkvæd 1 | bridge | vers 2 | kor 2 | passage | kor 3 | vers 3 | omkvæd 4 & 5 | outro.

Hver af disse dele af sangen er lavet af "byggeklodser", der er 4 gange 4 beats. Hver gruppe af 4 beats i en dance sang kaldes en bar, hvilket er den mindste blok af en sang.

Hver af disse byggesten starter med et beat, der kaldes et downbeat. Spil et dance track og tæl beats’ne. Tæl dem i firedele som: 1234, 1234, 1234, 1234. Bemærk, hvordan den første (downbeat) af hver bar er lidt mere mærkbar. Det er rytmen du nikker hovedet eller din fod til. Identificering af dette beat er afgørende for at forbedre din mixe teknik. 

Downbeatet

Det er vigtigt at lytte til et stykke musik og identificere det 1. beat i en bar (downbeatet) og fortsætte med at tælle beats korrekt, og mixe korrekt. Dette vil komme naturligt for de fleste mennesker. Hvis ikke, så lyt opmærksomt til alle de numre, du hører. Nogle gange er der noget anderledes ved 1. beat. Den første beat af sangen er normalt sådan et downbeat, og når noget i sangen ændres sker ændringen på downbeatet. Verset starter på et downbeat, koret starter på et downbeat, og så videre.

DJ software som VirtualDJ hjælper dig med at identificere dette downbeat ved hjælp af CGB prikker under din waveform. Downbeatet er præget af en større prik. Det meste af tiden vil VirtualDJ vil sætte dette downbeat korrekt, men nogle gange er du nødt til at justere downbeatet manuelt, og indstil den store prik til det første beat af sangen.

 

Fraser og væsentlige downbeat

Nu skal du huske, at du ikke bare kan mixe hvilken som helst bar fra track 1 til hvilken som helst bar i track 2. Ligesom beats er grupperet i barer, er barer selv er inddelt i fraser. Musik er struktureret på en ordentlig måde, og det er sådan musikken er lavet og hvad gør den rytmisk.

De fleste dance numre har en frase bestående af 8 barer med andre ord, 32 beats. Forenklet: sange er lavet af blokke fraser, eller blokke af 32 beat. En intro er 32 beats, et vers er 2x 32 beats, og omkvædet er 32 beats.

Det der gør en DJ fremragende og bedre end de andre, er at kunne identificere de første beat i hver frase (32 beats), kaldet den væsentlige downbeat. Ved det første beat i hver frase sker der normalt noget nyt i sangen, vers starter, koret starter, osv. Tanken er, at denne nye del af en sang vil blive en anden sang i skabelsen af et mix i perfekt ramme og tidsplan.

Som en øvelse, kan du markere det første beat i en sang, derefter hver 32 beat, med en cue markør, og lytte til, hvordan sangen ændre sig ved hver markering.

 

Strutur og tidspland

At kunne mixe synkront med strukturen i sangen og timingen af det korrekt med et væsentlig downbeat, er det der gør en DJ fremragende. Det vil ikke blot få mixet til at føles rigtigt og flyde bedre, det vil også gøre din overgang mindre mærkbar. Mest af alt, at mixe sådan føles bedre for folk på dansegulvet. Hvis man mixer asynkront med strukturen i sangen og timingen af et væsentlig downbeat, vil dansegulvet tøve, og ikke vide hvilket beat de skal følge i overgangen. Hvis du mixer downbeat over downbeat i både sang 1 og sang 2, vil overgangen føles okay, men det vil føles akavet, hvis du ikke også mixer i den rette struktur.

Som denne vejledning påpeger, ved hvert væsentligt downbeat i sangen (begyndelsen af hver frase), sker der noget nyt i sangen. Flere instrumenter bliver tilføjet, vers og omkvæd starter, alle strukturelle ændringer i en sang start på dette væsentlige downbeat.

Udfordringen er nu at ramme denne "nye" ting, der sker i sangen i et mix, hvor den nye sang frase starter. Den enkleste mådet er at

- mixe outro (32 beats) af sang 1 med intro (32 beats) af sang 2.
- start dit mix ved at matche det første beat i sang 2's intro, med det første beat i sang 1’s outro.

Dette ville så være i perfekt struktur og ville føle sig som en god blanding.

At mixe intro til outro kan være en smule kedeligt efter et stykke tid med dance sange, der har en tendens til at være meget lange. Til et mixtape kan det fungere fint, men for et dansegulv ønsker DJ måske at mixet skal være kortere for at holde dansegulvet i gang.

Dette kan gøres ved at blande i sang 2's intro på det første beat i passagen (den stille del efter 2. kor), i sang 1. Så undgår man både den roligere passage i sang 1 og holde energien på
gulvet, samt være i korrekt struktur og tidsplan i sangene.

At mixe i struktur og tidsplan vil kunne mærkes som en rytmisk rigtig blanding, da det følger strukturen i, hvordan musik er lavet. Det gør dig til en mere professionel DJ.

Husk, øvelses føre til perfektion - tålmodighed gør mester.

 

 

 

  Tilbage til Branche-artikler
  Del denne side med vennerne på facebook

HOSTED VED FAIRWEB APS

LINK TIL OS

REGLER OG BETINGELSER

F.A.Q.

CREW

EKSTRANET

KONTAKT

ANNONCÉR