DJz.dk DanceChart.dk Udstyrsforhandlere Forum Marked Lej en DJ på DJroom.dk



7 trin: Sådan får du din første booking

Del 2 i en lille manual, der måske vil hjælpe nye DJ's igennem mange af de første problemer og spørgsmål, der vil komme den første tid.

Skrevet af Peter Larsen den 03/05-2011 kl. 14:17


HEY, JEG ER KLAR, BOOK MIG NU !

7 NEMME TRIN TIL DIN FØRSTE BOOKING

Uanset om det er dit første job nogensinde, den første booking i en ny by, dit første arrangement i et stykke tid, eller bare første aften et nyt sted, som du har besluttet er din stil er det at få "det første job" en kunstart i sig selv. Og for nutidens digitale DJ, indebærer det helt sikkert ikke at sende mix cd'er eller få dig en agent.

Vi taler ikke om at spille i en stor klub med etablerede DJ bookinger og tusinder gennem dørene. Vi taler om den type steder, hvor du møder op, controller over skulderen, tilslutter og giver et DJ sæt - ingen dikkedarer. Den slags steder, der fungerer fint uden en DJ også. Steder som dit yndlingsmusik bar, strand bar, lounge bar, studenter spillested eller live musik sted. Sådan her kan være vejen til at få den første aftale i hus og måske komme til at spille der regelmæssigt.

 

1. LÆR STEDET OG PERSONALET AT KENDE

Lyder måske indlysende, men hvis du ikke besøger et sted mere end et par gange, hvordan kan du så vide, om det er den rigtige musikstil for dig? Besøg stedet med en mission, og ikke bare for at drikke!

Spørg dig selv: Hvornår har de DJs på? Ansætter de DJ's som mig? (Dit niveau af erfaring, din type musik, din alder, selv dit udseende.) Giv barpersonalet gode drikkepenge, når du drikker der. Tal med dem. Find ud af, hvad stedet har planlagt, og hvor gode deres nætter er. Find ud af navnet på ejeren.

Næste, og på det rigtige tidspunkt, "fanger” du ejeren. Fortæl ham hvad du synes om hans andre DJ's. Ikke som i: "Han er en nar, det kunne jeg gøre bedre," men: "Hey, god DJ i aften. Ham skal du være glad for!” Han kommer måske til at fortælle dig noget tilbage, der kan være nyttigt. ("Ja, det har været OK, men han kommer altid for sent," eller: "Hans musik er en smule for hård for dette sted, gæsterne fanger det ikke rigtigt" eller: "Jeg har kun booket hende, fordi hun er min kones niece! ")

Dette vil hjælpe dig fange hans interesse for dig senere, og sætte dit ansigt i hans tanker. Bed ikke om jobbet endnu! Du er på en forskningsmission i øjeblikket. Så jo mere du kan finde ud af, jo bedre.

2. HOLD EN FEST PÅ STEDET, HVIS DU KAN

Hvis det er den slags sted, som du kan leje til en fest, kan
dette være en god måde at bevise dit værd uden risiko for ejeren. Finde en grund: din fødselsdag, din vens fødselsdag, en farvel fest, en afslutnings fest, en julefest eller frokost for dit firma – lige meget hvad. Fest sammen og betale lejen (hvis der er en), eller fortælle ham, at du vil garantere X antal personer, hvis du kan have baglokalet, terrassen eller en anden afd. gratis - så gør det.

Selvfølgelig skal du være DJ’en. Men han får mulighed for at
se dig foran et publikum, og høre dine mix. Du er nu i en meget stærkere position til at få et almindeligt job på stedet. Det vil også få dig til at tænke som en initiativtager. Dette er absolut en god ting.

3. SÆLG DEM ET ”BRAND”, IKKE BARE EN DJ

At have et godt DJ navn er ikke nok. Jo mere du har tænkt over, hvad du vil gøre, jo mere overbevisende kan du sælge den til en anden. Så i stedet for at sige "Erm, kan jeg få lov at spille her? Jeg er DJ Scratchmasterking ", kan du sige" Jeg er DJ Scratchmasterking fra .... "

Det kunne være en begivenhed kaldet "Sunset Rocks". En fest, der starter i dag-lys og slutter, når natten er godt og grundigt over os, ting som kunne være et brand. Navnet fortæller dig mere om festen end et DJ navn ville, og det viser du har tænkt over det.

 

4. FÅ DETAJLERNE PÅ PLADS INDEN SAMTALE MED EJEREN

Lav en Facebook-side - det er en no-brainer. Få alle du kender til at klikke "syntes godt om". Næste skridt, find en designer ven (alle har en designer ven) til at designe dig en enkel plakat med en form
for logo, dit navn, dit Facebook adresse, og et tomt område hvor du kan indsætte den dato, tid og sted for dit spillejob. (På den måde kan du få dem trykt i hos det lokale trykkeri og blot tilføje de datoer og tidspunkter som kommer i fremtiden.)

Du har nu en plakat du kan vise til baren eller klub ejeren, når du beder om jobbet, og også vise ham det område hvor hans spillested detaljer vil komme til at stå. Igen, vil det vise indsats og villige fra din side. Det vil også insinuere at du har gjort dette på andre steder. (Hvis han spørger, og du ikke har, siger du noget i retning af: "Jeg har kun lavet ”VIP” fester indtil nu")

Få din designer ven til at designe et simpelt visitkort med dit mobilnummer, e-mail, Facebook-side, navn og brand på det også, og få det trykt på samme tid som dine plakater. Du får brug for dem senere.

5. SPØRG OM JOBBET

Med et DJ mix lagt online på et sted som SoundCloud (bare for at sige, at du har et, 9 ud af 10 gange lytter ejeren ikke engang til det, selvom de vil siger de har gjort det - tro mig), plakater i hånden, en velbesøgt Facebook-side, og den viden, du har brug for om stedet, behøver du kun at vælge din aften og bede om jobbet.

Barpersonale kan allerede lide dig, og forhåbentlig ved, at du har fået en rimelig chance, men være parat til at være fleksibel: Vær klar til at ændre din kurs og tilbyde dit ydelser til en anden aften i ugen, eller omkring sportsbegivenheder, eller mellem live event, hvis de har dem, og så videre.

Tricket her er at få din fod indenfor døren. To ting kan ske: Du får et job, eller du bliver afvist.

Hvis du bliver afvist, efterlader du høfligt dit visitkort og vende tilbage til fase 1. Bliv ved med at besøge stedet, nyd festerne og bliv ved med at vise dit ansigt.

Det tager ofte lang tid, men hvis du har gjort ovenstående godt, er dine chancer for succes er høje, og vil blive højere, hver gang du "gentager".

6. TAL PENGE

Nu har du fået en aften. Det er OK at sige, at du vil gøre det gratis den første aften for at vise, hvad du kan gøre, ja, det er endda tilrådeligt nogle gange.

Bare gør det klart, at du forventer betaling, hvis du skal spille igen. Du er en professionel og fortjener betaling, også selv om det kun
er bar personalet løn til at begynde med. Prøv og binde lederen til en "jo travlere der bliver, jo flere penge får jeg"-type aftale. Det er ikke så svært at gøre: bruge en linje som: "Jeg ville gerne gøre det gratis i denne uge for at vise dig, hvordan publikum reagere og hvordan jeg spiller, så kan vi snakke efter denne uge", og bagefter vil du sige: "Fedt! Det tager et par uger at opbygge mit publikum, og jeg vil gerne spille for [nævn din laveste løn], mens vi gør det, så kan vi snakke igen om 6 uger, om at hæve betalingen til nærmere min normale løn, når vi har et fast publikum."

Du vil have bemærket, du taler som en professionel her. Du siger ikke "min musik er det bedste!" eller "Jeg vil rive taget af klubben!" (Lederen eller ejeren er ligeglad, han bekymrer sig om et let liv og en fortjeneste). Det du siger, er: "Der er ikke meget risiko i det her for dig, og jeg har gjort dette før."

Selv hvis du ikke har prøvet det før - nogensinde - skal du udstråle dette. At virke overbevisende (også selv om du ikke har gjort det før) er det, det eneste du har imod dig.

Der er en smule bluff her, men du gør ham virkelig en tjeneste (fordi du er en god DJ), så du skal ikke få det dårligt over det.

7. FORBEREDE SPILLEJOBBET

Sæt dine plakater op på spillestedet (på bagsiden af hver
toiletrummets dør er en sikker vinder - og ved baren, i forhallen og så videre). Gør dette et par uger før, så det almindelige publikum ser dit brand, måske høre dit mix online via din Facebook-side, og så videre. Afhængigt af hvad der er på spil, og hvor aggressivt du ønsker at markedsføre dig selv, så sæt plakater op andre steder også. Jeg plejer ikke rigtig at gøre det, når jeg spiller en bar, der har sit eget publikum i forvejen, men det er op til dig. Jeg foretrækker at opbygge et publikum via omtale, og lad os se det i øjnene, din plakat – kan være rigtigt flot – men vil måske ikke betyde så meget for den brede offentlighed. Jeg ville bruge en Facebook-Event, Twitter, mund til mund, og så videre for at få din menneskemængde ned på stedet. Tjek det tekniske setup med bar ejeren - sørg for at du kan tilslutte dit digitale DJ setup og sikre, at der er et bord til dig og så videre, især hvis det er et sted, der
ikke normalt har en DJ (det er glæden ved at være en digitale DJ med controller – smid den i din rygsæk, og så længe spillestedet kan tilslutte dig, kan du spille næsten overalt).

Den første aften, har du virkelig behov for at trække på dine venner for at få en menneskemængde med. Få alle du kender dernede. Tag ikke et "nej" for et svar. Hvis de ikke kan være der hele natten, så få dem til at forpligte sig til en time! Og sørg for at de bringer deres venner. Så er det kun at finde dine tracks, øve og tage derhen – i god tid, klar til at spille.

 

  Tilbage til Branche-artikler
  Del denne side med vennerne på facebook

HOSTED VED FAIRWEB APS

LINK TIL OS

REGLER OG BETINGELSER

F.A.Q.

CREW

EKSTRANET

KONTAKT

ANNONCÉR